Rijdt heel Afrika straks in een Kiira? Wel als het aan de Oegandese president Yoweri Museveni ligt. Zijn regering investeert in de ontwikkeling van een hybride auto. Is dat wel realistisch?

De Oegandese regering heeft al zo’n 43 miljoen dollar in het project gestopt: een hybride auto van eigen bodem. Het staatsbedrijf Kiira Motors moet uitgroeien tot een ware auto-industrie, die Oeganda naar het niveau van een middeninkomenland moet trekken.

Paradepaardje is de hybride Kiira Smack, schrijft Quartz. Vanaf 2018 moeten er 7000 Smacks per jaar van de band moeten rollen. Het prototype werd ontwikkeld door studenten van de universiteit van Makerere, in een project in samenwerking met de Amerikaanse technische universiteit MIT.

Geen ‘Afro-Nano’

Wie denkt aan een Tata Nano-achtig autootje dat in het bereik ligt van de smalle Afrikaanse beurs, komt bedrogen uit. De sedan met lithiumbatterijen en een actieradius van 50 kilometer moet 20.000 dollar gaan kosten. Ter vergelijking: volgens cijfers van de Wereldbank was het gemiddelde jaarinkomen in Oeganda 657 dollar.

En dat is niet het enige probleem. Volgens analisten kan een tekort aan stroom en geschoolde arbeiders de productiekosten opdrijven. De binnenlandse markt is niet groot genoeg om die 7000 exemplaren per jaar te verkopen. Volgens schattingen worden er in heel Oost-Afrika slechts 20.000 nieuwe auto per jaar verkocht. Zelfs als Kiira zich richt op een grotere markt als buurland Kenya, moet het onbekende merk opboksen tegen beproefde werkpaarden als Toyota.

Is er wel stroom?

Nog een puntje: een hybride auto laad je niet zomaar even op in Afrika. In Oost-Afrika heeft slechts 20 procent van de bevolking toegang tot elektriciteit. "Eén elektrische auto thuis inpluggen is alsof je drie huizen aansluit op het net", zegt een analist. Het is nog maar de vraag of de stroomnetwerken het aankunnen.

De Kiira is niet het enige Afrikaanse auto-initiatief. In buurland Kenya richtte de 29-jarige Britse ondernemer Joel Jackson autofabriek Mobius op. Het contrast tussen de Mobius II en de prototypes van de Kiira konden niet groter zijn. In plaats van een glimmende sedan is de Mobius een stoer bakbeest, dan op het eerste gezicht uitstekend geschikt lijkt voor slechte Afrikaanse wegen. Afgezien van de voorruit zit er geen glas in.

Meer dan grondstoffen

De Mobius en de Kiira zijn terug te voeren op dezelfde droom - Afrika niet alleen een bron van grondstoffen te laten zijn, maar ook zelf een kwaliteitsproduct te laten maken. Om de Kiira op de weg te krijgen wil het staatsbedrijf 350 miljoen dollar aantrekken van investeerders. Of die staan te trappelen om aan boord te stappen bij het prestigeproject van president Museveni, is de vraag.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl